Olen Lara, hurjan pelottava 8-kiloinen hyeenan ja sapelihammasvompatin risteytys, jossa on geenitutkijoiden mukaan myös japaninspanielia ja jonkinlaista villakoiraa. Käytöstutkijat ovat löytäneet minusta myös kissan, oravan, papukaijan, narsistin, myyrän ja monen muun olennon piirteitä.

Asiaan! Minä aion olla maailman ensimmäinen Lara, joka tekee lenkin kaikissa manner-Suomen kunnissa ja kaupungeissa. Haasteellisuuden lisäämiseksi teen sen aakkosjärjestyksessä. Ensin siis Akaa, sitten Alajärvi, Alavieska, Alavus jne... En tietenkään tee tätä kerralla, vaan pikkuhiljaa, ja joka paikkakunnasta kirjoitan blogipäivityksen.

Yksin en voi tätä tehdä, koska kävellen matka olisi liian pitkä minun rajalliselle eliniälleni eikä minulla jostain syystä ole ajokorttia. Siksi minua kuskaa omalla autollaan lemmikkikädelliseni Elli, joka saa myös kirjoittaa blogipäivitykset saneluni mukaan, ottaa valokuvat merkittävimmistä kohteista (vieläköhän Riittulan grilli löytyy Varkaudesta...?) ja hoitaa muutkin järjestelyt. Ensimmäiset päivitykset tulevatkin koskemaan valmisteluita.

Etenkin Lapin kunnat tulevat vaatimaan hieman enemmän köröttelyä, koska minä asun Askolassa, Porvoon naapurissa. Onneksi esim. Inarin reissulla hoituu ainakin Imatra samalla reissulla. Matkat tullaan pääasiassa tekemään kädellisen uudenkarhealla Seat Leonilla. Tuleepa tehtyä sillekin kestotesti. Täytyykin vaatia auton myyneeltä Laakkoselta hieman sponsorirahaa bensakuluihin, kun heidän tuotteensa pääsee mukaan MINUN uljaaseen projektiini. Bensakulut eivät tosin muodostu suuriksi ainakaan ensikokemuksen perusteella. Vaikeampaa on löytää minulle tarpeeksi mukava ja turvallinen tapa matkustaa etupenkillä, koska minuahan ei takakonttiin tungeta!

Ehkä matkan edetessä saamme lenkkiseuraakin eri paikkakunnilta. Kädellisen mielestä minun on hyvä tutustua vieraisiin koiriin.

Matkasta tulee pitkä, mutta ei loputon.